Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń transportu bliskiego pod dozór techniczny podlegają m.in. następujące urządzenia z grupy urządzeń transportu bliskiego:
- żuraw samojezdny (informacje UDT) ,
- suwnice, żuraw stacjonarny (informacje UDT)
- żuraw portowy, w tym jednostki pływające,
- żuraw przenośny i przewoźny (informacje UDT),
- żuraw szynowy,
- podest ruchomy (informacje UDT),
- wyciągi towarowe (informacje UDT),
- wyciągi statków
Oznacza to, że maszyny z wyżej wymienionych grup powinny być wyposażone w urządzenie monitorujące bezpieczeństwo pracy maszyny jakim jest ogranicznik obciążenia.
Działanie ogranicznika obciążenia polega na przetwarzaniu sygnałów wejściowych, tj:
- sygnał z czujnika kąta,
- sygnał z czujnika długości,
- sygnał z przetworników ciśnienia,
na niektórych żurawiach moga być dodatkowo zamontowane:
- wiatromierz,
- czujnik zbliżania do sieci energetycznej.
Na podstawie sygnałów wejściowych wykonywane są obliczenia zgodnie z tabelami dla danego żurawia i oceniane jest czy wykonywane ruchy są nadal bezpieczne. Wszystkie wskazania zapisywane są na karcie SD, która działa jak czarna skrzynka w samolocie.
- SWL- współczynnik wykorzystania żurawia,
- ciężar aktualnie podnoszony,
- promień wysięgu,
- pochylenie wysięgnika,
- długość wysunięcia wysięgnika,
- informacje dodatkowe takie jak: temperatura otoczenia, napięcie zasilania, data oraz czas.
W momencie, gdy ruchy żurawia przestają być bezpieczne, operator jest ostrzegany sygnałem świetlnym - poprzez zapalenie odpowiednich diód na ograniczniku, jak również sygnałem dźwiękowy.
